Weten wat er op je website gebeurd is natuurlijk één van de belangrijkste gegevens die je kan hebben. Wanneer je bijvoorbeeld geen webshop hebt, geen analytics hebt en je contactformulieren niet genoeg worden ingevuld werkt je website dan wel goed?

Je weet het stomweg niet!

Een website wordt vaak gezien als een winkel, mensen komen binnen en kijken rond. Zien ze iets wat ze interessant vinden dan gaan ze naar dit artikel toe en kijken ze of ze geinteresseerd zijn in het kopen of informeren naar dit product. Wanneer jij aanwezig bent in je winkel kun je direct contact zoeken met deze klant, of je hebt tenminste gezien dat er een klant binnen is gekomen en even in je winkel bleef om de producten te bekijken. Zie je bijvoorbeeld dat er allemaal wensen je winkel binnen stappen, maar na 3 seconden alweer omkeren om snel naar een andere winkel te zoeken, dan weet je dat er echt iets mis is.

In een winkel kun je dit allemaal zelf zien, op je website heb je een analytics tool nodig. De grootste speler hierin is Google Analytics. Terwijl ik dit geen Google bash post wil maken, spiegel ik Matomo Analytics natuurlijk wel tegenover Google Analytics. Het is namelijk een alternatief. Op zo’n 28 miljoen websites is op dit moment Google Analytics geinstalleerd. Maar je ziet hier ook een rare ontwikkeling, in 2021 is het aantal websites met Google Analytics  voor het eerst op een plateau gekomen, en daalt deze voor het eerst misschien zelfs wel.

Een reden is dat de bevolking steeds beter geinformeerd raakt over de Privacy inpact die Alphabet met haar Google services heeft op de bevolking, we zien namelijk een gelijke trent in het gebruik van Google.

En terwijl er geen cijfers beschikbaar zijn over het gebruik van Google Chrome, zien we wel een daling in het gebruik van de applicaties die je kan gebruiken op Google Chrome. Dit staat inherent aan het gebruik van de populaire browser.


Er is dus een grote vraag naar alternatieven voor de Amerikaanse gigant, en Matomo Analytics is niet zozeer een speler die hier nu op inspringt, Matomo Analytics doet al even langer mee! Wel zien ze met een de laatste jaren snel gegroeid zijn.

in 2007 is Matomo Analytics opgericht door een Franse ontwikkelaar die de dominantie van Google Analytics in de wereld van website analyses wou doorbreken. Op dit moment is volgens Matomo de analyse tool op meer dan 1 miljoen websites geinstalleerd. Matomo Analytics is Open Source, je kunt dus zelf zien hoe de analyse tool is gebouwd. En je hebt zelf volledige controle over de data die je met de analyse tool verkrijgt. Waar bij Google Analytics je alleen een javascript code in de header hoeft te zetten waarmee vervolgens alle data die vergaderd wordt op de servers van Google staan, blijft bij Matomo de informatie keurig op jouw server en kan niemand er bij komen.

Dit heeft sinds de AVG wet grote voordelen voor Matomo. Waar door het weigeren cookies Google analytics niet meer de gegevens door mag sturen (het is aan de website bouwer of hij dit wil respecteren) mag Matomo in principe haar gang gaan. 

Qua dashboard is matomo overzichtelijk en geeft het precies de informatie die ik zocht in een analytics tool  

Voor mij persoonlijk is Matomo dus een geweldige tool. Het houdt bij wat nodig is, respecteert de privacy van de website bezoekers, is open source en houdt zich keurig aan de wetten. Ik vond het dashboard overzichtelijker dan Google Analytics.

Al met al raad ik Matomo Analytics ontzettend aan, ik geef ik het zelfs de voorkeur over Google Analytics.