Een B keuze Google analytics, of toch meer.

Een alternatief voor Google Analytics? Waarom zou je dat gebruiken? Google werkt toch prima? Allemaal goede vragen en die zijn eigenlijk allemaal te beantwoorden met: Jouw, en je bezoeker haar privacy. Matomo Analytics zet zich in voor een minder indringende manier van het achterhalen wie en wat jou bezoekers willen. Zonder deze data naar een groot datacenter gaat waar het ook nog eens wordt doorverkocht.

Wat is er dan mis met Google?

Technisch gezien niks.

Google Analytics is natuurlijk een prachtig programma. Je kunt zien wie, wanneer en waar op je website is geweest. Tag ze met je tag manager en je kunt zien op welke pagina’s ze vaker komen. Met Google Adwords ga je nog verder hierin en kun je je advertenties aan de personen laten zien die precies in jouw doelgroep vallen. Een principe waardoor Google een van de grootste tech bedrijven in de wereld is geworden. Maar deze explosieve groei in omzet en vooral winst komt ergens vandaan. Waar Google vooral haar winst weg haalt is het bieden van een competitief advertentie biedingssysteem. Bedrijven bieden op keywords (zoekwoorden) waar zij dan zo hoog mogelijk komen in de Google zoekresultaten. Maar hier stopt het niet.

Google Adwords wordt vooral gebruikt met data van Google Analytics om zo een goed beeld te krijgen van bezoekers. Zo weet Google je leeftijd, je salaris, je interesses en de momenten dat jij het meest bereid bent om iets te kopen. (Ze weten nog veel meer van je maar dat terzijde) Vervolgens kunnen bedrijven Google Adwords bieden aan precies die doolgroep met die interesses zodat de kans zo hoog mogelijk is dat er ook daadwerkelijk iets verkocht wordt.

Klinkt goed, waarom dan een alternatief?

Er klinken steeds meer geluiden vanuit de tech industrie maar ook vanuit consumenten voor alternatieven. Nu vrijwel alles op Android, Chromebooks en Google Chrome draait heeft Google een monopoly positie. Deze positie proberen ze nu uit te buiten door het door drukken van andere tracking methodes. Zodat alleen Google nog de informatie heeft die je nodig hebt om “efficient” advertenties aan te bieden. (bron: tweakers.nl) Zo zie je dat veel browser die gebouwd zijn op chromium (de open source basis van Google Chrome) de nieuwe manier van adverteren gaan blokkeren.

Met Matomo Analytics beheer jij de gegevens

in die zin is Matomo Analytics een geweldig alternatief, het heeft de zelfde functies en opties als Google Analytics, maar deze gegevens worden met niemand gedeeld. Matomo Analytics is Open Source (FOSS), waardoor iedereen mee kan kijken in de code. Ze kunnen meewerken met Matomo, maar ook fouten er uit halen. Je bent tenminste verzekerd van een deugdelijke dienst. Zo hoef jij je geen zorgen te maken dat alle gegevens de jij verzameld hebt ineens door verkocht worden.

Jij beheert ze op jouw website en kunt nog steeds zien wie waar en wanneer op jouw website dingen bekijkt. Hoe snel ze van jouw website afgaan en of ze ook wat kopen, of iets invullen op jouw website. Dat is in intentie ook waar Google Analytics voor bedoeld is.

Matomo Analytics heeft nog veel meer features, te veel om hier op te noemen! Kijk eens op hun website

Zo kan jij en je bezoeker een goed gevoel hebben bij jouw website. Ook niet onbelangrijk!

Ben jij nou benieuwd geworden naar wat Google allemaal van jouw weet? Kijk eens op deze link, Het verbaasde mij!